Hét átlagos és különleges „szülinapos”  autó

Tóth Marcell

Van közöttük nyugdíjasnak öltöző egyetemista korú és nagyon is sportos hetvenes. Ezek az autók idén bemutatásuk jubileumát ünnepelhetnék.

Fiat 500

Rómában jártam nem is olyan rég, mikor turistacsoportunkra két kedves Fiat 500 tulajdonos dudált rá. Ránéztünk ezekre a csöppségekre, s visszaintegettünk. Kellett vagy fél perc, mire leesett nekünk, nem integetésként kürtöltek, hanem mert nem bírtak lekanyarodni. A 60 éve bemutatott autót a maga korában még kicsit komolyabban vették. Igaz, 13(!) lóereje, s három méternél rövidebb hossza miatt már akkor sem számított hatalmas és erős járműnek. Közel 4 millió darabot készítettek 18 év alatt a járgányból, amelynek köszönhetően az olasz családok robogóról átnyergelhettek egy időjárástól valamennyivel védettebb közlekedési eszközre. A Fiat 500 a hazai utakon is előfordult, az L szériát a Merkur is importálta.

Trabant (P50)

Szintén hatodik évtizede mindennapjaink része a kelet-német csoda. 1957. november 7-én a Nagy Októberi Szocialista Forradalom évfordulóján mutatták be. A P50 nevet viselő első szériánál alig 18 paripa lapult a duroplast motorháztető alatt, s 1989-re sem lett sokkal több belőle, csupán 26. Trabanton szállni lehet, hogy élvezet, de sokáig kell taposni a gázpedált, mire Amerikába érünk…

Porsche 928

Miközben az NDK-ban még a Trabantok évtizedes karrierre számíthatnak a hanyatló nyugati testvéreknél a Porsche mérnökei a 911-es felváltásán gondolkodtak. Ezt ugyan a mai napig nem sikerült összehozni, de 1977-ben a genfi autószalonon bemutatták az orrmotoros, hátsókerékhajtású luxus sportkocsit, a Porsche 928-at. Ugyan sohasem vált olyan legendás autóvá, mint „elődje”, de megy felfelé az áruk, nem tűnik rossz befektetésnek ma sem a többféle V8-as motorral szerelt modell.

Volkswagen Golf IV

„1-es Golf, 2-es Golf, 3-as Golf (ha) 4-es Golf, érzed. Na, jól van, Budapestől-Fűzfőig két kiló, onnantól a parton végig gyök kettő, vagyis gettó” – rappelték a Belga tagjai a Gyaloglás vége című dalukban.  A megbízhatóan dögunalmasnak kinéző népautót ma is sokan kedvelik – állítja az egyik használtautókat áruló cég. Azonban a tulajdonosok nem mindegyike vélekedik így róla, az összes Golf-széria közül a legalacsonyabb pontszáma van a Népítélet oldalán.

NSU Ro 80

A Wankel-motort az 1960-as években legalább annyian tartották a jövő hajtóműjének, mint ma az elektromos és a hibridjárműveket. Nem meglepő, hogy 1968-ban a nyugat-német NSU előző évben bemutatott új típusát az Év Autójának is megválasztották. Az új motor azonban hihetetlenül megbízhatatlan volt, állítólag a brit NSU-sok a benzinkútnál csak az ujjaikat emelték magasba, ahányat mutattak, annyiszor cseréltek motort. A hibákat később sikerült kiküszöbölni, de ekkor más késő volt: a céget a Volkswagen felvásárolta, az Auto-Union és az NSU egyesítése után pedig létrejött az Audi.

Dacia (1100)

Igen, ez egy Dacia, s a volán mögött nem más, mint a Kárpátok géniusza. Ezzel, az elrendezése miatt a farmotoros Skodákra emlékeztető, típussal kezdődött meg a román autógyártó története 1967-ben. A Renault R8 alapján készült típusról még Romániában sem tudja mindenki, hogy „hazai” jármű. Néhány évvel később már a nálunk is ismert, korszerűbb 1300-as Dacia követte a gyártósoron.

Ferrari 125S

Ez volt az első Ferrari név alatt bemutatkozó autó, habár Enzo Ferrari műhelye már 1939-től kezdve működött. A V12-es, 1497 köbcentiméter hengerűrtartalmú motor 118 lóerő teljesítményű volt. Csupán kettő darab készült a Ferrari első „utcai autójából”, ennek ellenére komoly versenysikereket értek el a ’40-es évek végén a sportkocsikkal.

https://tech.blogstar.hu/./pages/tech/contents/blog/46504/pics/lead_800x600.jpg
autó,Ferrari,Fiat,Porsche,Trabant
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?