KGST-sportkocsik, amelyekről még a vasfüggönyön innen is csak álmodni lehetett

Tóth Marcell

A szériatípusok többségét inkább a nyugati piacra adták el valutáért, s nem a szocialista „testvérnépeknek” valami más termékért.

Ma nem is gondolnánk, hogy mennyi különleges sportkocsi készült a vasfüggönyön innen. A cikkben bemutatott autókat kisebb-nagyobb szériában gyártották, de inkább külföldre exportálták őket amerikai dollárokért, nyugat-német márkákért, s más értékes valutákért cserébe.

EMW 327

Nem téved, aki azt gondolja, ilyen szép vonalakat Sztálin által vezetett kéz nem rajzol: a 327-es típus eredetileg BMW-ként született a '30-as években, majd gyártását 1941-ben leállították a cég eisenachi üzemében. Türingia a szovjet megszállási zónába került, s a háborút viszonylag épen átélt üzemben megkezdődött újból a munka. Kezdetben a 327-esek BMW néven készültek, de ennek érthetően nem örültek a müncheniek, így végül a bajorokat jelölő B-t E-re, az Eisenachra cserélték. A háború előtt gyártott 1965 jármű mellé összesen további 505 327-es gurult ki a gyárból BMW, vagy EMW jellel 1946 és 1955 között.

Wartburg 311/312/313 

A négy ütemből 1955 után elfogyott kettő, majd az új Eisenachban készült autók a kétütemű motorral szerelt, szintén háború előtti DKW(/IFA) F9-en alapultak. A 311-es "nagykerekű" kifejezetten igényesen készült, nem véletlenül vásároltak belőle Európa nyugati felén, sőt még az Egyesült Államokban is - a 313-1 roadster egyharmadát vitték a tengerentúlra. A 312-es, a "kiskerekű" átmeneti modellnek tekinthető, a 311-eshez hasonlító külső alatt a nem sokkal később megjelent 353-as technikája lapult. A 313-as - nevével ellentétben - a 311-es egyik változata

Wartburg 311-2 1959-ben az USA-ban

313-1 Coupé

AWZ P70 Coupé

Duroplast? Zwickau? Trabant! A P70-et azonban inkább ős-Trabantnak nevezhetjük. Az 1955-ben bemutatott P70 szintén DKW-technikán alapult, mint a Wartburg, készült limuzin, kombi és coupé kivitelben. Ez utóbbiból 1957-től vásárolhattak, helyesebben inkább várakozhattak a kelet-németek, mert csupán 1500 példány készült belőle. A P-70 gyártását 1959-ben szüntették meg, hogy teljes erővel a Trabantok előállítására koncentrálhassanak.

 

Skoda

Úgy döntöttünk a teljesség igénye nélkül válogatunk: az első képen egy 1957-től gyártott Skoda 450-es látható, amely 1959-től 1964-ig Felicia néven futott. Ezek voltak az utolsó orrmotoros, hátsókerékhajtású autók a csehszlovák gyár palettáján. Az 1960-as évek közepén tértek át a farmotorra, s megtartották azt elavultsága ellenére is - főleg pénzhiány miatt. A második fotón az első faros sportkocsi, az 1000 MBX látható, a harmadik képen pedig az utolsó "keleti Porschek" egyike, egy Skoda 136 Rapid Angliából a '80-as évek végéről.

FSO Polonez Coupe

A "nagy Polski" utódjának szánt típus coupé változatát csupán néhány évig gyártották a '80-as évek elején. A tervezést a Fiat mérnökei végezték a lengyelek bevonásával, 75, 85 és 112 lőerős motorral készült.

Dacia 1410 Sport

S a végére egy igazi csúfság. Nem tudjuk, mi lebegett a román diktátor mérnökeinek fejében, mikor 1983-ban megalkották a Dacia 1410 Sport névre hallgató kétajtós "coupét", amely az eredeti, családi autónak szánt Renault R12-es formavilágával össze sem vethető. Meglepő módon vannak a típusnak rajongói, az viszont kevésbé lep meg minket, hogy szinte mindegyikük Romániában él. 

Címkék: autó, Dacia, P70, Skoda
https://tech.blogstar.hu/./pages/tech/contents/blog/46737/pics/lead_800x600.jpg
autó,Dacia,P70,Skoda
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?