hirdetés

Egy lépés a biztonságosabb internet felé?

Ragnar Volarus

Ugyan a Google nem csapott nagy hűhót, de a mai naptól, azaz 2018. február 15-től a Chrome böngészőkben bekapcsolják a reklámszűrőt. Persze csak úgy, ahogy ők gondolják. Blokkolni fogják az olyan hirdetések megjelenítését, amik a Google-nek nem tetszenek. Még pontosabban a Coalition for Better Ads iparági szövetségnek, aminek mi sem természeteseb, a Google is oszlopos tagja. A nem tetsziket pedig tessék szó szerint venni: azokat a reklámokat fogják letiltani, amik rondák és idegesítőek.

A Chrome per pillanat a leggyakrabban használt internetes böngésző a felhasználók körében, a világhálón barangolók 55-60 százaléka használja. A többiek, mint a Firefox, Edge, Opera, stb. csak marakodnak a koncon.

Tehát ha a Chrome (a Google) egy reklámot nem jelenít meg a böngészőjében, az a hirdető tulajdonképpen bezárhatja a boltot. A hirdetések letiltása szigorúan esztétikai alapon megy, és olyan megoldásokat is alkalmaz, amik közül némelyik még kedvünkre való is lehet. Nincsenek automatikusan, hanggal induló videók, felugró ablakok, egész képernyőt elfoglaló, visszaszámlálás után eltűnő óriásbannerek, és így tovább. És ha egy oldalon túl sok a gagyi hirdetés, az rákerül a "halállistára", onnantól pedig a Google minden reklámját blokkolni fogja.

Ha ez beválik, akkor szinte biztos, hogy csatlakozik ehhez a módszerhez a többi böngésző gyártója is, és tényleg szebb hely lehet az internet. Vivát!

De itt jön a de!

Mert ha egyszerűen arra hivatkozva ki lehet tiltani egy reklámot az internetről, hogy az nem szép, akkor azért meg pláne illene blokkolni, ha egy reklám tartalma konkrétan illegális. Ismerős reklámok? „20 kilót dobhat le ezzel az egyszerű módszerrel!”, „Keress 50 ezer eurót ezzel a befektetési rendszerrel!” A gyakorlott és józan felhasználó ezeken csak nevet, tovább görget és nem is foglalkozik velük, mert tudja, hogy átverések. Persze még így is sokan bedőlnek nekik. Hogy akkor miért hirdethetnek? Mert az internetes reklámok szabályozása nemhogy gyerekcipőben, hanem sehogy sem jár.

Ám ezeket még nem szűri a Chrome rendszere. Egyrészt egy csomó hiszékeny embert lehetne megmenteni egy nagy hibától, másrészt az álhíroldalakat vágná el a legfontosabb bevételi forrásuktól. Mert ha olyan oldalra tévedünk, ahol ilyen reklámokat látunk, tudjunk róla, ot semmi sem igaz.

Viszont ezeknek a hirdetéseknek a kiszűrésére nem egyszerű algoritmust készíteni. A ronda hirdetések esetében egyszerű a dolog, csak pár technikai paramétert és megoldást kell keresni, méreteket, új ablak nyitását, videó indítását, ilyesmik. Ellenben az ilyen átverésekről szóló reklámoknak a tartalmát kellene elemezni, ami viszont egy algoritmusnak nem egyszerűen megoldható.

Viszont a Google-nek erre már kiépített rendszere, ami a saját hirdetéskiszolgáló szolgáltatását, az AdSense-t igyekszik tisztán tartani. Több száz ember, mesterséges intelligencia; évi több százmillió csaló reklámot szűrnek ki, és több tízezer, ezekhez kapcsolódó weboldalt lőnek le. Tehát csak elhatározás kérdése lenne, hogy ezt kiterjesszék az összes többi hirdetésre.

Az átverős reklám mintapéldánya - Fotó: index.hu

Csakhogy itt jön a lényeg. A Google nem csak a böngészők területén, de az online hirdetési piacon is a legnagyobb, 40 százalék körüli részesedéssel bír. Ezzel pedig túl nagy hatalom központosul a kezében, kis túlzással azt tesz, amit akar.

Másrészt, ha megvizsgáljuk, hogy az álhíroldalak milyen hirdetéskiszolgáló rendszerekkel dolgoznak, azt látjuk, hogy minden erőfeszítés ellenére a leggyakoribb éppen a Google Adsense. Ez persze főleg a puszta méretéből és piaci jelenlétéből adódik, de ennek ellenére elég visszás lenne a Google-től a kisebb, direkt átverős hirdetésekre specializált szolgáltatókat kitiltani, amik papíron a saját konkurensei. Ráadásul jóval kevesebb kamu hirdetéssel szemetelik össze a netet, mint maga a Google.

Probléma tehát akad bőven, de az első lépés az internet kitakarítása felé megtörtént.

Fotó: accesslocks.co.uk

 

 

A Google másik nagy, szintén most induló hadjárata a YouTube-ot érinti, ami a változatosság kedvéért szintén toronymagas piacvezető a maga szegmensében (ráadásul a Google leányvállalata), és benne van az egész internet három legnagyobb látogatottságú oldalában.

Viszont az elmúlt hónapokban szinte heti rendszerességgel pattantak ki a botrányok a videómegosztó körül. Gyerektartalmak közé keveredő horrorisztikus videókból; a terroristák és gyűlöletcsoportok videói mellé kerülő reklámokból; vagy éppen az egyik legutóbbi és legnagyobb, az egyik legnépszerűbb youtuber Logan Paul balhéja, aki egy öngyilkos holttestét mutogatta a videójában javarészt 8-14 éves követőinek. A 2016-os amerikai elnökválasztási kampány orosz manipulációjának Youtube-os száláról nem is beszélve.

A Google persze számolatlanul töröl videókat, büntet, de a reklámozók bizalma ezzel együtt is megroppant. Tavaly több mint 250 cég vonta vissza átmenetileg a youtube-os hirdetési kampányait, most pedig az évi 10 milliárd dollárt elhirdető Unilever is fontolgatja, hogy lelép.

Ezért a Google és a Youtube szigorít. Mostantól nem elég ahhoz 10 ezer megtekintés a videóinknál, hogy részesüljünk a reklámbevételből. Ehhez a jövőben ezer feliratkozó kell a csatornára, és 4000 órányi videólejátszás az elmúlt egy évben.

Minden videót, ami a partnerprogramon belül jelenik meg, emberi moderátor fog megnézni, és kidobni, ha az nem vállalható. Ehhez 10 ezer embert vesz fel a Google.

Nem törlik vagy tiltják őket, de külön jelölést kapnak az összeesküvés-elméleteket bemutató videók.

Szintén figyelmeztető jelölést kapnak azok a videók, amiknek a készítői mögött valamilyen kormányzati forrás van, bármilyen országból.

Ezzel várhatóan halálra ítélik a kicsi, amatőr, a videókkal csak aprópénzt kereső csatornák garmadáját, és egyúttal kezelhető mennyiségűre hozzák az emberi moderátorokkal átnézetendő tartalmat. Viszont jelentősen csökkentik a lehetőségét a lelkes amatőröknek, akik mára profikká nőttek a reklámbevételekből, és hírnevet szereztek a Youtubenak.

Címkék: google, internet
https://tech.blogstar.hu/./pages/tech/contents/blog/48555/pics/lead_800x600.jpg
google,internet
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?