A Rolling Stone előfizetéstől a dollárszázezrekig

A sakk, a műkorcsolya, a póker és a darts nem sport! Harsogja a többség. De akkor mit mondjunk az e-sportról?

Döntsük el magunk. Merthogy március 23-25. között erre bőven lehetőségünk nyílik Budapesten a BOK Csarnokban a V4 Future Sports fesztiválon, ahol négy játékban itt lesznek a régió legjobbjai, de meghívott világsztárok is tiszteletüket teszik. De mi is az az e-sport?

Komoly vitára ad okot, hogy mit nevezhetünk manapság sportnak. Egyesek szerint, amiben nincs gól, az már nem is sport, amiben nem lehet elfáradni, az szintén, de a pontozásos művészi versengést is sokan ide sorolják. Vannak, akik felháborodnak azon, hogy pókert látnak a sportcsatornán, mert az szerencsejáték, és a dartsversenyzők döntő többségének testalkata sem éppen mintapéldánya a sportolónak.

Az elmúlt évtized legdinamikusabban fejlődő és legnépszerűbb sportja viszont vitathatatlanul az e-sport. A történelme viszont közel 50 éves.

Az első olyan versenyt, amit dokumentáltak, és „pénzdíjért” ment, még 1972-ben a kaliforniai Stanford Egyetem diákjai rendezték. Ott a Steve Russell által alkotott Spacewar! nevű űrharc szimulátorban küzdhettek meg egymással a fődíjért, ami nem volt más, mint egy egyéves Rolling Stone magazin előfizetés. 

Az első nagyobb versengést 1980-ban az Atari hozta tető alá, mégpedig a Space Invaders bajnokságot, több mint tízezer versenyzővel. 10 évvel később a Nintendo rendezett egy versenysorozatot Amerika több városában, egy hollywoodi fináléval. És ekkor internetről még nem is beszéltünk.

A 90-es évek végén alakultak meg az első profi ligák, a Cyberathlete Professional League (CPL), valamint az AMD Professional Gamers League, és ekkor rendezték meg az első QuakeCon-t. Ám az igazi ősrobbanás csak a 2000-es években érkezett el, mikor egyre több pénz kezdett beszivárogni ebbe az iparágba is. Rohamosan nőni kezdtek a pénzjutalmak, emelkedett a nézők száma is, és hamarosan megalakultak az első csapatok, amelyek mögött már komoly szponzorok álltak, akiknek a pénzével felkarolták, leigazolták a profi gamereket.

Ezzel a játékos lehetőséget kapott, hogy részt vegyen a nagyobb tornákon, az általa képviselt csapat pedig hírnevet és nem kevés profitot szerezhetett magának egy-egy győzelem után.

Manapság már nagyobb versenyek, bajnokságok előtt stúdióműsor keretében elemzők beszélgetnek az indulókról és az esélyekről és profi kommentátorok közvetítik a meccseket, akár a labdarúgó Bajnokok Ligájában. Már az sem ritka, hogy sportcsatornák kínálatában is szerepelnek az e-sport versenyek.

És akkor a sportolókról még nem is beszéltünk. A profi játékosoknak ez nem hobbi, hanem megélhetési forrás, havonta fizetést kapnak. Arra is volt már számos példa, hogy egy nagyobb sportklub megszerzett magának egy e-sport csapatot, a játékosokkal pedig ugyanúgy foglalkozott, mint a többi sportolóval, és még a havi keresetüket is megemelte. De a legjobbak a tornákon elért eredményük után is szép sumát tehetnek zsebre, és szponzoraiktól is dől a pénz a reklámozásáért és streamelésért.

Így néz ki egy hamisítatlan e-sport rendezvény

Az e-sportban a csalás a dopping. Ahogy nőtt a népszerűség, emelkedtek a pénzdíjak, megjelentek az első csalók is. Koreában egy Starcraft 2 meccs után 12 embert vettek őrizetbe, de 2014-ben három CS:GO játékost a Dreamhack Winter 2014 bajnokság előtt kapott csaláson a játékosok „antidopping szervezete”, a Valve Anti-Cheat (VAC), így kizárták őket, csapataik pedig kirúgták őket.

Ám ez csak a jéghegy csúcsa, mivel a fogadóirodák kínálatába is bekerültek az e-sport események. A többit a képzeletükre bízom.

Természetesen a mai napig kétkedve fogadják az iparág jelenlétét. De mit is mondhatnánk erre, mikor még a játékosok között is akadnak szép számmal, akik nem barátkoztak meg az e-sport fogalmával. Vannak dolgok, melyekben párhuzamot lehet vonni a szó legszorosabb értelmében vett sportokkal. A versenyszellem itt is kőkeményen megjelenik, csak itt a sportágak a különböző játékok. Amik viszont rettentően szerteágazóak.

Mégis ott az a fránya e betű a sport szócska előtt, ami bizony megkülönbözteti a hagyományos sporttól. Egy biztos, az e-sport már nem játék, számolni kell vele, minden tekintetben. 2015-ben már közel félmilliárd dolláros iparág volt az e-sport, de a legtöbb elemző egyetért abban, hogy ez a 2019-re elérheti akár az egy milliárdos bevételt is.

A belépés a fesztiválra teljesen díjmentes, csak regisztrálni kell a https://v4future-sports.eu/registration oldalon. A V4 Future Sports Festival minden e-sport versenyéről lesz élő közvetítés, így online is lehet majd követni a legjobbak összecsapásait. Minden naprakész infó megtalálható a rendezvény Facebook oldalán.

A rendezvényt csak 14 éven felüliek látogathatják. A 18 éven aluliaknak magukkal kell hozniuk szüleik írásbeli engedélyét, mert ennek hiányában nem látogatható a rendezvény.

 

https://tech.blogstar.hu/./pages/tech/contents/blog/49552/pics/lead_800x600.jpg
BOK Csarnok,e-sport,V4 Future Sports fesztivál
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?