Gigászok csatája: az Apple beszólt a Facebooknak, és viszont

Ragnar Volarus

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója szerint egyre nagyobb szükség lenne olyan szabályozások bevezetésére, amikkel megelőzhető a Facebookhoz hasonló cégek tömeges adatgyűjtése.

Fotó: Bloomberg

Az Apple feje ezt egy interjúban – amit Kara Swisher, a Recode újságírója és Chris Hayes, az MSNBC riportere készített – majd azt is hozzátette: jobban örült volna, ha a Facebook és más cégek nem azzal válnak óriássá, hogy különböző forrásokból összegyűjtött személyes adatok alapján részletes profilokat készítenek felhasználóikról, majd eladják azokat harmadik feleknek.

Bár Cook ebben az esetben konkrétan a Cambridge Analytica botrány és az adatvédelem totális hiánya miatt vette szájára a Facebookot, de az Apple előszeretettel szól be a közösségi médiának és az online hirdetési modelleknek. Az Apple adatkezelési gyakorlatának megváltozásáról szóló 2014-es levelet személyesen Cook írta, megszólítva a Google felhasználóit:

Te nem a vásárló vagy, hanem a termék!

Illemtanárra már nem futotta

Végre leszólt hozzánk, figyelemre méltatott minket a mindenható. Kár, hogy csak ennyit szólt az úr: „Hibáztunk!" Sajnos nincsen teológiai vetülete ennek a kinyilatkoztatásnak. A mindenható úr - ő legalábbis ezt hiszi magáról - ebben az esetben Mark Zuckerberg. Aki a Cambridge Analytica ügyben végre méltóztatott előjönni üvegtornyából, amit most inkább Mordort juttatja eszünkbe, és Szauron szemét.

Persze már Steve Jobs idejében is történtek hasonlók, mikor az Apple atyja 2010-ben saját cége adatkezelési gyakorlatát magasztalta a Google-ével szemben. Bár igazából nyílt titok, hogy a Facebook és a Google abból élnek, hogy a felhasználóik adatait az igencsak jövedelmező hirdetési üzletükhöz használják.

Amikor Swisher megkérdezte, hogy ha Mark Zuckerberg Facebook-vezérigazgató helyében lenne, mit tenne, Cook nemes egyszerűséggel annyit mondott: 

Soha nem kerülnék hasonló helyzetbe.

Csak nehogy néhány év múlva forduljon a széljárás, és az Apple szerepeljen hasonló ügy miatt a címlapokon. Mert most bár tetszelegnek az ártatlan bárány szerepében, de az ő pajzsukon is ott lehet a rés.

Fotó: Facebook

Mi sem természetesebb, Zuckerberg egy másik interjúban álságosnak és sekélyesnek nevezte Cook vádjait.

Ami azt illeti, ezt az érvet – hogy nem is törődhetünk veled, ha nem vagy fizető vásárlónk – elképesztően ostobának tartom, és egyáltalán nem fedi a valóságot.

Zuckerberg azzal érvelt, hogy a Facebook azért lehet és maradhat ingyenes, mert alapvetően az emberek közti kapcsolattartásra tervezték, mert sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy fizessenek érte. Emiatt viszont a hirdetés alapú modell az egyetlen, amit a szolgáltatás bővítésére és az emberek elérésére használhatnak.

Ha olyan szolgáltatást építesz, ami nem csak a gazdagokat szolgálja, olyannal kell előállnod, amit az emberek megengedhetnek maguknak. A Facebook is azok közé a vállalatok közé tartozik, amik keményen dolgoznak, hogy olcsóbbak lehessenek, és minden felhasználónak ingyenességet kínáljanak. Nem hiszem, hogy ez azt jelentené, hogy nem törődünk az emberekkel.

Zuckerberg szerint az Apple-höz hasonló tech cégek részéről nagyon is álságos, hogy többre tartják magukat, amiért termékfejlesztésből és nem szolgáltatás üzemeltetéséből élnek. Mert ettől még nem törődnek jobban az ügyfeleikkel. 

Ellenkezőleg; szerintem fontos, hogy ne uraljon el bennünket a Stockholm-szindróma. Ne hagyjuk, hogy azok a vállalatok, akik a pénzünkből élnek, meggyőzzenek minket arról, hogy ők valójában jobban törődnek velünk. Szerintem ez nevetséges.

https://tech.blogstar.hu/./pages/tech/contents/blog/50758/pics/lead_800x600.jpeg
Apple,facebook,Mark Zuckerberg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?