Blogolj!

Hogyan szoktat vissza a Facebook algoritmusa?

Chopi

Érdekes és hasznos kísérletre szánta el magát a Kreativ.hu-n megjelent cikk vendégszerzője.

A Cambridge Analytica botrány után kezdett érlelődni benne a gondolat, hogy kipróbálná, milyen a „valódi” Facebook-élmény. Azt mondja, az utolsó lökést mindehhez Mark Zuckerberg szenátusi meghallgatása és egy szakmabeliekkel folytatott meetup beszélgetés adta.

 

Bay Áron, a Mito reklámügynökség digitális analitika team vezetője arra volt kíváncsi, mi történik, hogyan reagál, mennyire küszködik a Facebook, hogyha egyszerűen minden információtól megfosztja a rendszert, ami alapján az hirdetéseket tudna kínálni neki. Biztos volt benne, hogy 9 évnyi használat után igencsak sok igénybe fog venni a fiókja kitakarítása. Nem is tévedett, olyannyira igazam lett, hogy több mint 5 órát töltött vele.

  

A teljes folyamat: 

  • kilépni minden böngészőből, 
  • törölni az összes Facebook cookie-t, 
  • eltávolítani a hozzá kapcsolt érdeklődési köröket (több mint 700-ba sorolta be őt a rendszer), 
  • megvonni a már felesleges alkalmazások hozzáférését,
  • törölni az applikációt,
  • megszüntetni a korábban like-olt 280-nál is több Facebook-oldal követését,
  • letörölni minden hirdetőt, akiknek a hirdetéseivel az elmúlt években kapcsolatba lépett,
  • megszüntetni az összes kategóriát is, amikbe az algoritmus besorolta (itt több téves besorolás is szerepelt),
  • kilépni az inaktív és már nem releváns csoportokból, illetve az ismerősök „kigyomlálása”. 

 

Forrás: Kreatív Online

   

Péntek éjjel végzett a folyamattal vele, utána pedig várt.

 

„Az első 2,5 napban láthatóan nagyon szenvedett a rendszer. Kor és nem alapján próbált elém hirdetéseket tolni, de mivel ezek nem voltak relevánsak, ezt azonnal jeleztem a rendszernek. Ebben az időszakban talán napi 2 hirdetés jött szembe. A tartalmakkal is rettenően küszködött, igyekezett kitömni a hiányt a feedemben, kevés sikerrel. Aztán a 3 nap után elkezdett magára találni. Hirdetések továbbra sem nagyon jöttek, ellenben beindult a visszaszoktató gépezet.

Először elkezdett teljesen irreleváns csoportokat ajánlgatni, talán lokáció alapján, bár dél-budaiként nehezen értettem miért lépnék be egy zsámbéki csoportba. Néhány ismerősöm megosztásait természetesen ebben az időszakban is like-oltam. Ezen felbuzdulva elkezdett nekem Carouselhirdetés-szerűen oldalakat felkínálni, amiknek a bejegyzései valószínűleg érdekelnének."

 

Áron különböző chatbot alkalmazásokat is használ, ezért kapott ajánlást arra vonatkozóan, hogy milyen hasonló botokkal lenne érdemes interakcióba lépnie. Aztán kapta az ismerősei által like-olt, de még inkább a kommentelt posztokat, illetve azok az események, amikre visszajeleztek. 

 

A tapasztalatok alapján nagyjából öt napra volt a rendszernek szüksége ahhoz, hogy az idővonalat annyira fel tudja tölteni újra, hogy  érezhetően növekedjen a Face-en töltött idő (de még akkor is jóval a korábbi szint alatt maradt).

 

Tanulságok:

  

  • rettentően sok fake news-t osztanak meg az ismerőseim;
  • az első 2 napban drasztikusan visszaesett a Facebook-használatom, mert nem volt tartalom, fél napig játszottam hűtőnyitogatósat, aztán elfogadtam, hogy üres;
  • kiválóan működik az algoritmus, kevés adatból is idővel magára talált, viszont relevancia tekintetében egyértelműen látszik, hogy vaktában lövöldözik;
  • napi 1–2 óra visszanyerhető a valódi életre;
  • minimális bevételt generáltam Marknak, hirdetéseket továbbra sem nagyon kapok.

  

Forrás: Kreatív Online

 

Kiemelt kép: https://techcrunch.com

https://tech.blogstar.hu/./pages/tech/contents/blog/51659/pics/lead_800x600.png
facebook,Mark Zuckerberg,visszaszoktatás
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?