A Facebook lenne a 21. század legveszélyesebb vallása?

Dorogi László

A Google volt mérnöke, Tristan Harris szerint a Facebook olyan mint egy pap, aki 2 milliárd ember gyónását hallgatja, csakhogy az emberek nem tudják, hogy nem a gyóntató fülkében, hanem azon kívül vannak.

Nap mint nap hallani azokról a káros hatásokról, amelyet a közösségi oldalak és az információs technológiák gyakorolnak életünkre, azonban gyakran - sőt szinte soha - mégsem teszünk ez ellen semmit, mondván mi az okos elitbe tartozunk, akiket nem tudnak befolyásolni ilyen-olyan tudatalatti módszerekkel. Pedig lehet hogy tévedünk. Tristan Harris ex-Google mérnök, a technológia-etika szakértője évek óta figyelmezteti a világot az új technológiák veszélyeire, sőt markáns párhuzamot állít a klasszikus vallások és a modern technológiafüggőség között.

"Kétmilliárdan vagyunk a Facebookon. Ez több hívő, mint amennyi a kereszténységnek van. 1,5 milliárdan vagyunk minden hónapban a YouTube-on és ez több, mint az iszlám hívők száma"

- fogalmaz Harris a Le Figaronak adott interjújában, amelyben azt is kifejti, szerinte nem feltétlenül a technológia, sokkal inkább a technológia előállítója a hibás azért, amiért mondjuk a Facebook feedünket görgetve percről percre olyan gondolatok zavarnak meg bennünket, amelyeket nem mi választottunk, hanem a technológiai cégek kényszerítenek ránk.

Ahogy Harris fogalmaz, a közösségi hálók egy olyan alternatív közösségi valóságot építenek, ami rengeteg problémát szül, elsősorban a fiatal generáció körében, akik azt tekintik normálisnak, hogy a barátaik a nap 24 órájában boldogok, hiszen ezt mutatják meg az Instagrammon vagy éppen a Facebookon, pedig a közösségi hálók hajlamosak extrém magatartásokat előtérbe helyezni, ami demokratikus problémát is okoz, mert a közvéleményt befolyásolja.

"Ezek a vállalatok úgy működnek, hogy az alkalmazottak ne kapjanak globális képet munkájuk hatásairól. Ez a módszer, azt hiszem, a totális rendszerekével hasonlítható össze."

- véli Harris és hozzáteszi azt is, hogy ezek a vállalatok nem beszélnek a technológiai függőség problémájáról, sokkal inkább a technológiai lehetőségek kihasználását hangsúlyozzák. A mérnökeiknek sem mondják meg, hogy manipulációs eszközöket tervezzenek, ehelyett úgy fogalmaznak, hogy olyan technológiát fejlesszenek, amelyekkel a célzott reklámozás hatását lehet fokozni.

"Az emberek nem mérik fel, hogy már ma is mit lehet elérni a célzott reklámmal. Könnyű azt mondani, hogy informáltak, képzettek vagyunk és ez velünk nem történhet meg, mert okosabbak vagyunk, mint mások. Rá akarom ébreszteni az embereket arra, hogy mindenkit befolyásolnak, olyan szálakon keresztül, amelyeket nem lát. Olyan ez, mint egy bábszínház"

- teszi hozzá a mérnök.

"A Facebook olyan, mint egy pap, aki 2 milliárd ember gyónását hallgatja. Csakhogy ezek az emberek nem tudják, hogy a gyóntató előtt vannak."

https://tech.blogstar.hu/./pages/tech/contents/blog/54414/pics/lead_800x600.jpg
facebook,közösségi média
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?