Útjára indult a Napot feltérképező űrszonda

Az eredetileg tervezetthez képest egynapos késéssel útjára indította vasárnap az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) a Parker Solar Probe űrszondát.

A szondát egy Delta IV Heavy rakétával indították el a floridai Cape Canaveral-i űrközpontból – közölte a NASA. A Parker Solar Probe a Nap légkörét fogja vizsgálni. Az űrszonda minden korábbinál közelebb kerül a csillaghoz, annak külső légkörébe, vagyis koronájába merül.

Eredetileg szombatra tervezték a fellövését, de azt az utolsó pillanatban – 1 perc 55 másodperccel a tervezett rajt előtt – lefújták, mert nyomáscsökkenés következett be egy héliumtartályban, de a műszaki problémát sikerült gyorsan megoldani.

A Parker Solar Probe űrszonda csaknem 12 centiméteres hőpajzsának köszönhetően hatalmas hőt és sugárzást képes elviselni. A szonda segítségével olyan közelről tanulmányozzák majd a Napot, ahonnan ember alkotta objektum még nem végzett kutatásokat. Berepül a Nap koronájába, 6,1 millió kilométerre közelítve meg a felszínt, és ezzel hétszer közelebb jut, mint bármely korábbi szonda. (A Nap és a Föld átlagos távolsága 150 millió kilométer.)

A kutatók 2025-ig tervezik a missziót, az űrszonda hét év alatt 24 kört tesz majd meg a Nap körül, hogy tanulmányozza a korona fizikai jellemzőit.

(Borító: korkep.sk)