hirdetés

Orosz rulettet játszott a Boeing az emberek életével

Dorogi László

Az elmúlt fél évben közel 300 ember életét oltotta ki a Boeing 737 Max típusú repülőgépének meghibásodása. A gépek pilótái nem kaptak részletes képzést a típus használatáról, pedig egy korábban számukra ismeretlen informatikai rendszerrel kellett volna megküzdeniük üzemzavar esetén.

Fotó: Bloomberg

Amióta az emberiség képtelen a fenekén megülni és különös késztetést érez a furcsa vasdobozokban való röpködés iránt, a filmipar is számos katasztrófától megmenekülő, zuhanó repülőgép csodálatos történetét dolgozta már fel. Aztán persze születtek olyan klasszikusok is, mint például a Lost - Eltűntek című sorozat, ahol ugyan megtörtént a katasztrófa, de az utasok jelentős része túlélte a szerencsétlenséget - vagy nem, de ezt ugye hagyjuk meg a sorozat ködös mítoszának. Nos, ha készítenek is a jövőben katasztrófafilmet a Boeing 737 Max típusú repülőgépéről, maximum nem ismert, vagy kitalált esetet feldolgozó sztoriban menekülnek majd meg az utasok a vásznon, ugyanis nyolc nappal ezelőtt egy 737 Max 8 150 utassal a fedélzetén zuhant le Eitópiában, s ez már a második alkalom volt az elmúlt fél évben, hogy egy ilyen repülőgép katasztrofális balesetet szenvedett: tavaly októberben Indonéziában veszítette életét 189 ember, amikor a Lion Air járata kísértetiesen hasonló körülmények között az óceánba csapódott.

Lezuhant egy etióp gép, több mint százan utaztak rajta

ha NEKED is számít a vélemény. Közéleti válogatás a legfontosabb és legütősebb cikkekből, a napi muníció, hogy képben légy. Leiratkozhatsz, ha mégsem tetszik. Az Ethiopian Airlines egyik Boeing 737-ese zuhant le vasárnap reggel. A baleset okát egyelőre nem tudni, csak annyit, hogy a gép Addisz Abebából Nairobiba tartott, de nem sokkal a felszállás után a gép lezuhant.

A 737 Max egyébként a Boeing eddigi legnépszerűbb repülőgépe, világszerte használják légitársaságok többnyire közepes távolságú utak áthidalásához és nemcsak azért mert kényelmes és a korábbi modellekhez képest jóval több hely van például az üléssorok között, de jóval kevesebb üzemanyagot is fogyaszt, mint az elődei, tehát gazdaságilag nagyon megéri. A Boeing 2017-ben dobta piacra 737-es modelljének legújabb változatát, a debütálástól számított fél éven belül 4000 darabot rendeltek meg belőle világszerte a légitársaságok és jelenleg is összesen közel 4700 megrendelése van a cégnek a modellből, ami az összes megrendelésük 80 százalékát teszi ki. Fontos megjegyezni, hogy sok mindenben nem is tér el a kezelése az előző, 737-800-as modellétől, éppen ezért annak az altípusának is tekintik szakmai berkeken belül, ebből kifolyólag az amerikai pilóták egy csupán egy óra hosszáig tartó, specifikált képzésen tanulták meg a 737 Max 8 használatát egy iPad segítségével.

Ez pedig kapitális hibának és jókora felelőtlenségnek bizonyult. Lássuk miért. A Boeing 737 Max gépek jóval nagyobb hajtóművekkel rendelkeznek, mint az eredeti 737-esek, s mivel a hajtóművek alakja és elhelyezkedése is más, megváltoztak a Maxok aerodinamikai jellegzetességei. A gép hajlamosabb lett arra, hogy repülés közben fellépjen az úgynevezett átesés jelensége, amire megoldást kellett találnia a gyártónak. Átesés akkor történhet, amikor a repülőgép orra túlságosan is fölfelé áll repülés közben, ami miatt csökken a járművet magasan tartó felhajtóerő és a légellenállás is megnő. A Boeing kitalált egy automatikus szoftveres rendszert, ami ennek a jelenségnek a kialakulását megakadályozza, ugyanakkor ha téves adatok kerülnek a rendszerbe és valójában mégsem áll fölfelé a repülőgép orra, a rendszer hirtelen a gép süllyedését idézheti elő, ami katasztrófához vezet.

A legnagyobb probléma, hogy a pilóták szakszervezetei szerint senki nem magyarázta el a pilótáknak a rendszer működési elvét és azt sem, hogyan működik a szoftver, magyarul a pilóták azt sem tudták, hogy a repülésirányító rendszer felülírhatja a gép kézi vezérlését. Ez a Boeing 737 Max 8 üzemeltetési kézikönyvéből sem derül ki egyébként, de az indonéz járat katasztrófája után a cég elvileg kiadott két frissítést is a járatok üzemeltetőinek, amelyben felhívták a figyelmet azokra a bonyolult és gyorsan végrehajtandó lépésekre, amelyeket az ilyen helyzetekben kell megtennie a pilótáknak.

A parkolópályára állított 737 Max 8 és 9 gépek egy phoenixi repülőtéren.

A kenyai gép balesetének kivizsgálási eredményeire egyelőre várni kell, de a tavaly lezuhant indonéz járat esetében a szakértők már megállapították, hogy a repülőgép orrának váratlan lebukása okozta a zuhanást. A közben nyilvánosságra került etióp gép fekete dobozának vizsgálati eredményéből az is kiderül, hogy az adatok nagyon hasonlítanak a fél évvel korábban lezuhant indonéz gép fekete dobozának karakterisztikájához, amiből arra lehet következtetni, hogy hasonló problémák merültek fel most, mint akkor.

Múlt hét szerdáig 43 ország döntött úgy, hogy kivonják a cég 737 Max 8 és MAX 9-es típusát a forgalomból, később pedig maga a Boeing is javasolta, hogy az egész világon függesszék fel a 737 MAX-sorozatú gépek indítását, hallgatólagosan elismerve az életeket kioltó hibát. Az egyébként piacvezető repülőgépgyártónak számító Boeingnek szakértők becslései szerint 1 millió dollárjába fog kerülni kijavítani a szoftverhibát, de szembe kell nézniük a gépet megrendelő légitársaságok kártalanításának költségeivel is, hogy a katasztrófában érintett családok kártérítési pereiről ne is beszéljünk. A New York Times információi alapján egyébként egy csererepülő biztosítása három hónapra nagyjából egy millió dolláros költséget jelent gépenként a gyártónak, de mindezen összegek eltörpülnek az évi száz milliárd dolláros bevétel mellett...

https://tech.blogstar.hu/./pages/tech/contents/blog/70364/pics/lead_800x600.jpg
Boeing,informatikai rendszer,repülőgép
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?