Hatalmas bolygót találtak a Naprendszeren kívül

A Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) közlése szerint felfedeztek egy óriási tömegű exobolygót, amely háromszor nagyobb, mint a Jupiter, a Naprendszer legnagyobb planétája.

A HR 5183 b nevű exobolygó, vagyis Naprendszeren kívüli bolygó hosszúkás, tojásdad alakú pályán kering csillaga körül. Ilyen mértékű excentricitással nem találkoztak még eddig felfedezett más exobolygó esetében

– mondta Sarah Blunt, a Caltech végzőse, a The Astronomical Journal című szaklapban megjelent tanulmány vezető szerzője.

A csillaguktól távol észlelt más bolygók általában kis excentricitásúak, röppályájuk inkább kör alakú.

Ez a bolygó azonban ideje nagy részét a csillaga naprendszerének külső részén tölti, lassan mozogva a nagyon nagy excentricitású pályán, majd elkezd gyorsulni és a gravitációs parittyahatás segítségével kerüli meg a csillagot

– mondta Andrew W. Howard, a Caltech professzora, az exobolygókat vizsgáló kutatás vezetője. A gravitációs parittya olyan megkülönböztető jellemző, mely alapján a kutatók biztosak lehetnek abban, hogy valódi bolygóról van szó, még ha nem is látták a teljes keringési pályáját - írja az MTI.

A bolygót az úgynevezett radiálissebesség-mérés módszerével fedezték fel. Ezzel az anyacsillagnak azt az imbolygását észlelik, amelyet a bolygók gravitációs vonzása idéz elő. Ezeknek az adatoknak az elemzése ugyanakkor általában megkívánja a bolygó teljes pályájának megfigyelését. Azoknak a bolygóknak, amelyek távolra jutnak a csillaguktól, akár évtizedekbe vagy évszázadokba is telhet, mire befejeznek egy teljes pályát – közölte a Caltech.

Az új felfedezés rávilágít arra, hogy a radiálissebesség-mérés használatával évtizedekig tartó várakozás nélkül lehet megfigyeléseket végezni távoli bolygók esetében is.

(Borító: newatlas.com)