Blogolj!

A játékfüggőség nem betegség, hanem tünet

Ragnar Volarus

Évek óta megy a (parttalan) vita, hogy veszélyesek -e a videojátékok? Vajon egy bithalmaz, egy játék képes -e valakit gyilkolásra késztetni? Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) mindenesetre nem is olyan régen felvette a mentális betegségek listájára a játékfüggőséget. Ezzel viszont sokan nem értenek egyet és számos kutató és tanulmány igyekszik bizonyítani, hogy a szervezet helytelenül járt el. Most éppen oxfordi tudósok. 

A Clinical Psychological Science tudományos folyóiratban az Oxfordi Egyetem kutatói, Andrew K. Przybylski és Netta Weinstein reprezentatív, több mint ezer fős mintán végzett kutatásuk eredményeit publikálták és magyarázták el egy rövidebb közleményben. A tudósok bizonyították, hogy legalábbis a 14-15 éves brit fiatalok körében a túlzott játékhasználat nem mentális betegség, inkább csak a problémák tünete. 

De mit is mutatott ki ez a kutatás? A megkérdezett ezer fiatal több mint fele mondta, hogy szokott játszani legalább egy online játékkal. A válaszadók átlagosan napi szinten 3 óra 11 percet játszanak, de a skála a napi félórától kezdve egészen az extrém magas napi 21 óráig tart. Utóbbit szerencsére összesen 2 fő nyilatkozta. A kutatók a játékosokkal egy külön kérdőívet is kitöltettek a játékfüggőségre vonatkozó állításokkal, például mennyire érzik magukat levertnek, ha nem játszhatnak vagy mennyire hanyagolják barátaikat a játék miatt. A legtöbben csak egy tünetet jelöltek be a felsoroltak közül (19%), majd a jelölés monoton módon csökkent a 7 vagy több tünet bejelöléséig (0,8%).

Ezek alapján pedig a kutatók nem találtak bizonyítékot az online játék, valamint az érzelmi-, társas- és viselkedési problémák között. Viszont jobban kielemezve az eredményeket, arra jutottak, hogy a fiatalok akkor menekülnek a játékokhoz, ha amúgy is problémáik vannak az alapvető pszichológiai szükségleteikkel. Ebből következően ha egy fiatal a játékfüggőség vélt tüneteivel fordul a szakértők felé, akkor a szakembereknek érdemesebb a háttérben meghúzódó pszichológiai elégedettségi, mindennapos frusztrációból eredő faktorokat vizsgálni. 

Persze ezt az eredményt nem szabad ráhúzni mindenkire, hiszen ez a kutatás csak a 14-15 éves brit fiatalokra terjedt ki. Idősebb korban más lehet a magyarázat, hiszen a 14 évesek nem ugyanazokkal a pszichológiai szükségletekkel rendelkeznek mint mondjuk a 20-30 éves korosztály, akik talán nem feltétlen csak a problémából való kilépés miatt választják a videojátékokat – írja a The Nex Web.

https://tech.blogstar.hu/./pages/tech/contents/blog/84987/pics/lead_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?