Akkor fekete lyukat fedeztek fel, ami nem is létezhetne

Izgalmas felfedezés hozta lázba a tudósvilágot, ugyanis még a kutatókat is megdöbbentő méretű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben. A szakértők szerint olyan hatalmas, hogy „nem is létezhetne” a galaxisban.

Az LB-1 jelű fekete lyuk 15 ezer fényévnyi távolságra van a Földtől, tömege 70-szer nagyobb a Napénál

– olvasható a Nature című tudományos lapban megjelent tanulmányban.

A Tejútrendszer a becslések szerint 100 millió steláris fekete lyukat tartalmaz, de az LB-1 kétszer akkora tömegű, mint amekkora a tudósok szerint egyáltalán elképzelhető lenne – mondta Liu Csi-feng, a Kínai Nemzeti Csillagvizsgáló professzora, a kutatás vezetője.

„A csillagfejlődés jelenlegi modelljei szerint ilyen hatalmas tömegű fekete lyukak nem is létezhetnének a galaxisunkban”

– mondta.

A kutatók szerint a fekete lyukaknak alapvetően két típusa létezik. A kisebb, csillagtömegű fekete lyukak a Napnál legfeljebb 20-szor nagyobb tömegűek, akkor keletkeznek, amikor egy nagyon nagy csillag összeomlik. A szupernagy tömegű fekete lyukak viszont legalább több milliószor nagyobbak, mint a Nap, eredetük pedig ismeretlen - írja az MTI.

A kutatók azonban úgy vélték, hogy a Tejútrendszerre jellemző csillagok gázaikat kiárasztják a csillagszéllel, emiatt nem alakulhatnak ki akkora fekete lyukak, mint az LB-1 – mondta Liu Csi-feng.

Hozzátette: a csillagászoknak most magyarázatot kell találniuk a jelenségre.

A csillagászok egyelőre még csak kezdik felmérni a fekete lyukak óriási mennyiségét és formálódásuk mechanizmusát – mondta David Reitze, Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) munkatársa, aki nem vett részt a kutatásban.

Az LB-1 fekete lyukat egy nemzetközi kutatócsoport fedezte fel a kínai LAMOST teleszkóp segítségével azáltal, hogy hosszú időn át figyelték több nagyobb csillag mozgását. Az eredményeket megerősítette a világ legnagyobb optikai teleszkópjai közül kettő is.

Ezt a módszert évtizedeken át kevés sikerrel alkalmazták az eszközök korlátozottsága miatt, a 2001 és 2008 között épült LAMOST azonban lehetővé teszi a kutatók számára, hogy egyszerre akár négyezer csillagot is megfigyeljenek.

Liu szerint a módszer segítségével még több fekete lyukat fedezhetnek fel a tudósok a jövőben.

(Borító: businessinsider.com)